top of page
Zoeken
  • lootsma

Candidate Marketing

Op 21 februari jl. heb ik een twee uur naar Aaltje Vincent geluisterd tijdens een NVP bijeenkomst over Candidate Marketing: wat beweegt de sollicitant. Ik heb 2 pagina’s met tips en ideeën vol getikt. Belangrijk uitgangspunt bij het zoeken en werven van kandidaten is: verplaats je in de sollicitant. Je bent immers zelf ook sollicitant (geweest). Belangrijk is ook hoe je gaat zoeken. Veelal gebeurt dat nog op de traditionele manier: advertentie (online) plaatsen en dan hopen dat je reacties krijgt. Je kunt ook je personeel of je netwerk laten zoeken, via via (referral). Geef voor ieder goed aangeleverd CV een beloning en dus niet pas nadat de kandidaat definitief is aangenomen.


Aaltje Vincent heeft het KETS-model ontwikkeld. De K staat voor kennis, kennis die de sollicitant graag wilt hebben over de organisatie voordat hij solliciteert, maar ook tijdens het sollicitatieproces. Sollicitanten willen zo veel mogelijk weten over de functie, het bedrijf, de collega’s en ook ‘what’s in it for me?’. De arbeidsvoorwaarden dus.

Zet quotes van de medewerkers op de website en biedt de mogelijkheid om een kop koffie te drinken. Zet het telefoonnummer van een vakcollega in de vacaturetekst en niet die van de manager. Kijk vooral naar wat de doelgroep nodig heeft, waar heeft de sollicitant behoefte aan? Organiseer een open huis of een webinar voor meer informatie over je bedrijf.

De E staat voor eenvoudig. Laat sollicitanten bijvoorbeeld solliciteren met hun LinkedIn-profiel. Vraag niet meer om een motivatiebrief. Die wordt vaak toch niet gelezen. Geef informatie over bijvoorbeeld parkeermogelijkheden en geef een uitrijdkaart. Zet in de vacaturetekst: ‘we voeren de gesprekken wanneer het jou uitkomt’. Geef sollicitanten een warm welkom. Laat hen niet wachten bij de receptie maar zorg dat jij al aanwezig bent om hen op te vangen.

De T staat voor transparant. Wees helder over de procedure en doe wat je daarin belooft, kom je afspraken na. Kandidaten willen bij voorkeur 1 contactpersoon. Creëer een WhatsApp-lijn voor al hun vragen.

En tot slot de S staat voor snelheid. Dat spreekt voor zich. Organiseer het zo dat je op 1 dag het 1een 2egesprek kunt voeren. En aan het eind van de dag de beslissing.

Is het in de huidige tijd van een krappe arbeidsmarkt wellicht tijd voor een Chief Applicant Officer? In ieder geval iemand die zich ook bezig houdt met candidate marketing en employer branding.



145 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Duurzame inzetbaarheid (deel 1)

Duurzame inzetbaarheid, een term die je de laatste jaren dagelijks tegenkomt. Wat is dat nou en hoe zorg je er voor dat je duurzaam inzetbaar bent en blijft? Vanuit de werkgever betekent duurzame inze

bottom of page